Op onze school zijn er zowel officiële en niet-officiële inspraakorganen. De samenstelling en de bevoegdheden van de officiële inspraakorganen zijn in een decreet bepaald; die zijn dus uitvoeriger en concreter gestipuleerd. Dit is niet het geval voor de niet-officiële inspraakorganen.
CPBW
Het CPBW, een officieel inspraakorgaan, staat voor het Comité voor de Preventie en de Bescherming op het Werk. Het wordt paritair samengesteld en bestaat uit:
- drie verkozen personeelsleden;
- de directeur financiën, infrastructuur en logistiek;
- de directeur van de basisschool;
- een lid van het collegiaal bestuursorgaan;
- de interne preventieadviseur
De arbeidsgeneesheer woont één vergadering per jaar bij. De voorzitter is de directeur financiën, infrastructuur en logistiek, de secretaris de interne preventieadviseur.
LOC
Het LOC staat voor Lokaal Onderhandelingscomité. Het staat in voor de bewaking van de werkomstandigheden van het personeel en de schoolorganisatie. Het LOC is paritair samengesteld en bestaat enerzijds uit verkozenen van het personeel en anderzijds uit vertegenwoordigers van het schoolbestuur.
Het LOC is in principe bevoegd voor alle zaken van collectieve aard met betrekking tot alle personeelsleden. Het gaat zo over informatierecht (het uitwisselen van informatie over beleidszaken) en het heeft een onderhandelingsbevoegdheid (d.w.z. het biedt een forum voor onderhandeling over de invulling en uitvoering van de spelregels voor een goede schoolwerking).
Schoolraad
De schoolraad bestaat uit vier geledingen:
- de personeelsgeleding
- de oudergeleding
- de leerlingengeleding
- de lokale gemeenschap
De schoolraad heeft overleg bevoegdheid over materies met een reële impact op het dagdagelijkse leven in de school. Het schoolbestuur ligt daarom elk onderwerp van beslissing aan de schoolraad voor als het betrekking heeft op:
- de bepaling van het profiel van de directeur;
- het studieaanbod;
- het aangaan van samenwerkingsverbanden met andere schoolbesturen en met externe instanties;
- de opstapplaatsen en de busbegeleiding in het kader van het door het schoolbestuur aangeboden vervoer;
- de vaststelling van het nascholingsbeleid;
- het beleid met betrekking tot experimenten en projecten;
- het opstellen of wijzigen van het schoolreglement in het beleidsplan of het beleidscontract dat de samenwerking regelt tussen de school en het CLB;
- de infrastructuurwerken die niet onder het toepassingsgebied vallen van artikel 26, ¶1; 1°, a) en c).
- de vaststelling van de criteria voor de aanwending van lestijden, uren, uren-leraar en punten;
- het welzijns- veiligheid- en gezondheidsbeleid van de school ten aanzien van de leerlingen, met inbegrip van het in eigen beheer of door derden verstrekken van gezonde en evenwichtige schoolmaaltijden;
- het beleid met betrekking tot interne kwaliteitszorg, met inbegrip van de bespreking van de resultaten van een schooldoorlichting;
- het gelijkeonderwijskansenbeleid.
Adviesraad
De adviesraad is een niet-officieel inspraakorgaan. Ze komt maandelijks samen. Het biedt een forum waarin een afvaardiging van het personeel overlegt met de directie, meedenkt en mee adviseert over:
- allerlei elementen die de school aanbelangen (zoals: organisatie, leerlingen, het korps, activiteiten en acties, structuren, algemene zaken, e.d.) en die haar werking kunnen verbeteren;
- allerlei pedagogische items (zowel principiële als praktische).
De adviesraad bestaat uit twee geledingen:
- een afvaardiging van de
- zes leerkrachten en één lid van het ondersteunend personeel:
- zij worden volgens een bepaalde procedure (zie verder) onder en door het korps verkozen.
- alle personeelsleden zijn verkiesbaar, die in principe dit mandaat horen te aanvaarden.
- Er is de mogelijkheid om specialisten uit te nodigen die de raad (gedeeltelijk) bijwonen.
Stuurgroep
Ook de stuurgroep is een niet-officieel inspraakorgaan. Doelstellingen en bevoegdheden zijn
- Het praktisch-organisatorisch ondersteunen van het dagelijks beleid, door:
- de uitwisseling van informatie tussen alle betrokkenen;
- onderling overleg;
- de concrete realisatie van activiteiten en projecten.
- Het bewaken van de kwaliteit van de uitgevoerde activiteiten conform het pedagogisch project door de toepassing van de PDCA-cirkel.
- het ontwikkelen van een visie in diverse beleidsdomeinen.
De stuurgroep is samengesteld uit alle directieleden en de jaar- en graadcoördinatoren. Er is de mogelijkheid om specialisten uit te nodigen die de raad (gedeeltelijk) bijwonen.