Eigen aan de graad

De derde graad leggen de leerlingen de laatste etappe af van het middelbare onderwijs. Als school moeten we zorgen dat ze kunnen groeien naar volwassenheid en dat ze, wanneer we ze aan het einde van de rit loslaten uit de veilige thuis van ons college, klaar staan om op eigen benen de wereld te betreden en hun verdere studies zo goed voorbereid mogelijk aan te vatten. Daarom zijn de laatste twee jaren van het middelbaar bijzonder. Op ons college zijn daarom verschillende initiatieven waarbij we leerlingen meer los laten en zelfstandiger laten werken, net om die zelfredzaamheid en volwassenheid te stimuleren. 

Veel informatie vind je in de brochure van de derde graad, maar ook hier geven we enkele initiatieven. 

  • Leerlingen uit de derde graad mogen in de villa in ons park, “Villa Les Clématites”, hun middagpauze doorbrengen. Ze nemen ook meteen de verantwoordelijkheid op zich om de orde en netheid te bewaren. 
  • In het vijfde jaar kiezen de leerlingen uit een tiental voorstellen een project waar ze onder begeleiding van een leerkracht elke week een uur zelfstandig aan werken. Bij PZW, Project Zelfstandig Werk, werken ze zo samen aan dit vak- en klasoverschrijdend project. Hierbij wordt de leerstof niet door de leerkracht aangereikt, maar gaan de leerlingen er zelf naar op zoek en bepalen ze mee de richting van het project. De nadruk ligt dus op zelfstandig werken én werken in teamverband.
  • In het zesde jaar wordt een seminarie-uur ingericht om de ontwikkeling van de onderzoekscompetenties extra te begeleiden door de leerkracht-coach. In de richtingspecifieke vakken / poolvakken werkt men aan de ontwikkeling van onderzoekscompetenties. Dit betekent dat leerlingen zich op een zelfstandige wijze, maar begeleid door de vakleerkracht(en), de onderzoeksvaardigheden van deze disciplines eigen maken. 
  • In het projectzorg‘ brengen we leerlingen in contact met verschillende vormen van zorgverlening in de maatschappij; zij het zorg voor mensen of voor de natuur. Het zorgproject bestaat uit een voorbereiding, waarbij ze informatie verzamelen over de werking en de visie van de organisatie die ze gaan bezoeken, en één dag actieve observatie in de zorginstelling of natuurorganisatie. Zo laten we de leerlingen inzien wat zorgverlening in de praktijk werkelijk is. Dat is een boodschap die, ook gezien de recente omstandigheden, erg belangrijk is om mee te geven. 
  • Naarmate de leerlingen ouder worden, gaan ze op langere uitstappen. In het zesde jaar is er de klassieke bezinning, waar leerlingen aan de hand van verschillende werkvormen gaan nadenken over hun relatie tot zichzelf, de ander en hun medemens, maar ook hun studiekeuze en toekomst. 
  • We bieden elke jaar ook meestal een drietal eindejaarsreizen aan, waaruit de leerlingen kunnen kiezen. Die gaan meestal door tijdens de krokus- of paasvakantie en houden het evenwicht tussen cultuur, natuur en ontspanning. Een klassieker is de Ierlandreis, die vele van onze leerlingen zich goed zullen herinneren, maar onder andere Valencia en Rome zijn al  reisbestemmingen geweest. Uiteraard is deze reis vrijwillig.