Laptopproject

Alle digisprong werkmiddelen zijn opgebruikt en de garantietermijn van de laptops van de leerlingen staat op het punt om te vervallen. Dat maakt dat wij naar een andere oplossing voor ons laptopproject op zoek hebben moeten gaan. Na talrijke gesprekken met diverse partijen, andere scholen, het onderwijs, etc. hebben wij omtrent de verderzetting van het laptopproject een beslissing genomen.

Vanaf het schooljaar 2024-2025 gaat de school zelf geen laptops meer ter beschikking stellen van leerlingen. ALLE leerlingen dienen tegen 30 juni 2024 hun laptop bij ICT in te leveren. De waarborgen zullen dan ook afgerekend worden. De school heeft ondertussen met een externe partij een akkoord bereikt voor de overname van alle leerlingenlaptops die momenteel in gebruik zijn.

De school gaat de ouders verzoeken om via de webshop van de uitgeselecteerde externe partner Signpost een laptop te huren (met optie tot aankoop op het einde van de huurtermijn) of een laptop aan te kopen. Leerlingen die in september 2024 in het 4de, 5de of 6de jaar starten dienen dus ook een laptop te huren of aan te kopen. De leerlingen die een laptop huren, kunnen bij het verlaten van de school ofwel de laptop blijven verder huren tot de 48 maanden voorbij zijn ofwel de huur vroegtijdig opzeggen. Bij het opzeggen van de huur is de opzeggingsvergoeding gelijk aan de waarborg (4 maanden huur dus 65,96 €). Dit is tevens de regeling voor elke leerling die de school zou verlaten vooraleer de huurperiode ten einde is.

Het type toestel is een gelijkaardig toestel aan het huidige model, maar wel een recentere versie met een grotere harde schijf. (HP Probook 445 G9 8/256). Dit toestel zal via Signpost te koop worden aangeboden aan 649 € of in huur over 48 maanden aan 16,49 € per maand. De school is hierbij geen betrokken partij meer.

Het herstellen van laptops of eventueel het resetten van laptops zal op dezelfde manier als nu gebeuren, dus via het laptoploket in het ICT lokaal. Er zullen ook nog steeds reservetoestellen op ICT aanwezig zijn.Het forfaitair schadebedrag dat aan de ouders zal worden aangerekend bij schade bedraagt 39 €. Herstellingen onder garantie zijn uiteraard gratis.

De leerlingen doen met de laptop in principe wat zij willen, dus gaan zij ook software kunnen installeren, etc.

Anderzijds gaat ICT via het beheerprogramma deze laptops, net zoals nu, in beheer blijven hebben om de veiligheid (antivirus) en installatie van het toestel volledig te kunnen beheren.

Een toestel dat niet door ICT kan worden beheerd (dus bijvoorbeeld een eigen laptop) kan geen software via de school ontvangen en zal ook geen contact kunnen maken met het netwerk van de school. Deze leerlingen gaan bijvoorbeeld ook geen “classroom cloud” software kunnen toekrijgen om aan digitale examens deel te nemen.

Signpost zal onze partner zijn, dezelfde leverancier dus als waar de school al enkele jaren een samenwerking mee heeft. Wij hebben Signpost opnieuw het vertrouwen gegeven en zij hebben ons met objectieve argumenten kunnen overtuigen om verder met hen samen te werken.

Alle leerlingenlaptops die nu in gebruik zijn, gaan door Signpost worden overgenomen en zullen een nieuwe bestemming krijgen. Dit wordt voor ICT nog een intensief project omdat het de bedoeling is om direct na het einde van het schooljaar ALLE leerlingenlaptops te ontvangen. Voor leerlingen met bijkomende proeven zal een aparte regeling worden voorzien.

Tijdens de infodag beschikken wij bij het laptoploket over folders van Signpost om het systeem duidelijk te maken.

Voor verdere vragen of toelichting kan je steeds bij ICT terecht.