Inspraakorganen

Op onze school zijn er officiële en niet-officiële inspraakorganen. De samenstelling en de bevoegdheden van de officiële inspraakorganen zijn in een decreet bepaald. Dit betekent dat die uitvoeriger en concreter gestipuleerd zijn. Dit is niet het geval voor de niet-officiële inspraakorganen.

Officiële inspraakorganen

  • het CPBW (Comité voor de Preventie en de Bescherming op het Werk)
  • het LOC (Lokaal Onderhandelingscomité)
  • de schoolraad

    Bij de bespreking wordt telkens verwezen naar de decretale teksten dienaangaande. Het spreekt voor zich dat deze teksten bindend zijn. Onze visietekst wil enkel verduidelijking verschaffen bij de vrij ambtelijke wetteksten.

Niet-officiële inspraakorganen

  • de adviesraad
  • de stuurgroep

    Inspraak door/voor de leerlingen
    Er is inspraak voorzien via de schoolraad en verscheidene werkgroepen. 
    De werkgroepen bestaan uit vrijwillige directieleden, onderwijzend personeel, ondersteunend personeel en leerlingen uit alle graden. De leerlingen kunnen kiezen volgens hun talenten of belangstelling uit de werkgroep schoolpastoraal (WeSP), de schoolsport, de REBUZ met zin voor relationele vaardigheden en burgerzin en Oxfam. 

    Het Comité voor de Preventie en de Bescherming op het Werk (C.P.B.W.)
     
    Doelstellingen en bevoegdheden 
    Taken en verplichtingen:
  • de werking van de interne dienst opvolgen en stimuleren; 
  • klachten van werknemers onderzoeken; 
  • voorstellen formuleren voor de verfraaiing van de arbeidsomgeving; 
  • propagandamiddelen en maatregelen voor het onthaal van werknemer uitwerken; 
  • afvaardiging aanstellen voor de jaarlijkse rondgang met preventieadviseur (P.A..), hiërarchische lijn (H.L.) en E.D.P.B.W.; 
  • afvaardiging aanstellen die zich ter plaatse begeeft bij ernstige ongevallen,ernstige risico’s of als minstens 1/3 van de werknemersafvaardiging in het C.P.B.W. daarom verzoekt; 
  • afvaardiging aanstellen die ambtenaren belast met toezicht welzijn op het werk te woord staan; 
  • voorafgaand akkoord geven over de aanstelling van de preventieadviseur; 
  • voorafgaand akkoord geven over de minimumprestatieduur van de preventieadviseur. 

    Het CPBW geeft advies over:
  • keuze of vervanging van de E.D.P.B.W.; 
  • keuze of vervanging van E.D.T.C.; 
  • keuze of vervanging van de dienst waarop beroep gedaan wordt in het kader van de ongevallenwet; 
  • keuze en aankoop van arbeidsmiddelen; 
  • keuze en aankoop van collectieve en persoonlijke beschermingsmiddelen; 
  • inhoud van het identificatiedocument; 
  • kwaliteit van en deskundigheid binnen de I.D.P.B.W.; 
  • samenstelling en middelen van de interne dienst; 
  • verdeling van de opdrachten tussen de I.D.P.B.W. en de E.D.P.B.W. 

    Samenstelling 
    paritair samengesteld en bestaat uit: 
  • drie verkozen personeelsleden; 
  • de directeur financiën, infrastructuur en logistiek; 
  • de directeur van de basisschool; 
  • een lid van het collegiaal bestuursorgaan;
  • de interne preventieadviseur;  
  • de arbeidsgeneesheer woont één vergadering per jaar bij. 

    Voorzitter en secretaris 
  • voorzitter: de directeur financiën, infrastructuur en logistiek 
  • secretaris: de interne preventieadviseur 

    Bepalen van de agenda 
  • door de voorzitter in overleg met de interne preventieadviseur. 
  • door informeel overleg met de andere leden van het comité via de voorzitter of de interne preventieadviseur. 
  • Personeelsleden kunnen via één van de leden tot drie dagen voor de vergadering agendapunten aanbrengen. Anoniem aangebrachte punten worden niet behandeld. 
  • De agenda wordt minstens acht kalenderdagen vóór de vergadering aan de leden bezorgd én is digitaal raadpleegbaar op Smartschool / Intradesk / Inspraakorganen/ Adviesraad / Schooljaar… 

    Verslaggeving 
  • Een eerste versie van het verslag van de vergadering wordt besproken met de voorzitter. Dit voorstel wordt ook doorgegeven aan de andere leden van het comité. 
  • Ten laatste acht dagen na de vergadering is het uiteindelijke voorstel van verslag digitaal raadpleegbaar op Smartschool / Intradesk / Inspraakorganen/ Adviesraad / Schooljaar…  
  • Het verslag wordt telkens de volgende vergadering formeel ter goedkeuring voorgelegd. 

    Frequentie van vergaderen 
  • maandelijks 
  • De data worden voor een heel jaar vastgelegd en in de planner van Smartschool gepubliceerd. 

    Afkortingen: 
  • C.P.B.W.:  Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk  
  • I.D.P.B.W.: Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk  
  • E.D.P.B.W.: Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk  
  • H.L.: Hiërarchische Lijn  
  • G.P.P.: Globaal Preventie Plan  
  • J.A.P.: Jaar Actie Plan  
  • E.D.T.C.: Externe Dienst voor Technische Controle op de werkplaats 
  • P.A.: PreventieAdviseur 

    2 diensten waarop we kunnen rekenen: 
    De Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (I.D.P.B.W.) 
    In de basisschool, de twee middenscholen en de A.S.O.-school is één I.D.P.B.W. actief. De vier scholen vallen onder de bevoegdheid van één preventieadviseur.  
    Het departement onderwijs voorziet geen omkadering voor de preventieadviseur; onze school gebruikt momenteel acht uren uit het lessenpakket. 

    Doelstellingen en bevoegdheden 
    Taken en verplichtingen van de I.D.P.B.W. (als uitvoerder): 
  • de werking van de interne dienst opvolgen en stimuleren; 
  • periodiek onderzoek van de arbeidsplaatsen; 
  • periodiek onderzoeken van de werkmethodes; 
  • voorstellen formuleren in verband met onthaal, informatie en vorming; 
  • documentatie in verband met welzijn bijhouden; 
  • secretariaatswerk voor het C.P.B.W. (verslag en logboek); 
  • wetgeving bijhouden; 
  • samenwerking met het E.D.P.B.W. en het E.D.T.C. organiseren; 
  • ongevallen onderzoeken; 
  • arbeidsongevallensteekkaarten invullen; 
  • maand- en jaarverslagen opstellen. 

    Taken en verplichtingen van de I.D.P.B.W. (in ondersteunende rol):
  • onderzoek van werkdruk, ergonomie en psychosociale factoren; 
  • meewerken aan taken die door het E.D.P.B.W. uitgevoerd worden; 
  • organisatie van de E.H.B.O.; 
  • meewerken aan de bestel- en aankoopprocedure. 

    Bijkomende taken en verplichtingen voor preventieadviseur niveau II (na afronding opleiding): 
  • adviseren over het globaal preventieplan, het jaaractieplan en de resultaten van de risicoanalyses; 
  • opstellen van een omstandig verslag van een ernstig ongeval; 
  • meewerken met het E.D.P.B.W. aan de analyse van ongevallen; 
  • meewerken aan het proces van dynamische risicobeoordeling; 
  • meewerken aan het preventief identificeren van gevaren. 

    De I.D.P.B.W. geeft advies over: 
  • gebruik van arbeidsmiddelen en chemische agentia; 
  • gebruik van collectieve en persoonlijke beschermingsmiddelen; 
  • instructies bij noodsituaties; 
  • onthaal en vorming van nieuwe werknemers; 
  • hygiëne. 

    De Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (E.D.P.B.W.) 
    Omdat de I.D.P.B.W. niet alle in de welzijnswet vastgelegde opdrachten kan of mag vervullen, is de werkgever verplicht om zich bij een E.D.P.B.W. aan te sluiten.  
    Voor onze school doen wij beroep op de diensten van Liantis.  

    Doelstellingen en bevoegdheden 
    Taken en verplichtingen van de E.D.P.B.W.:  
  • verzekeren van het gezondheidstoezicht op beeldschermwerkers en onderhoudspersoneel (meester-, vak- en dienstpersoneel); 
  • verzekeren van het gezondheidstoezicht in functie van de zwangerschapsbescherming; 
  • toezicht op de organisatie van EHBO en dringende verzorging; 
  • de wisselwerking tussen mens en arbeid onderzoeken. 

    Bijkomende taken en verplichtingen (tot het behalen van het diploma van preventieadviseur niveau I): 
  • adviseren over het globaal preventieplan, het jaaractieplan en de resultaten van de risicoanalyses; 
  • opstellen van een omstandig verslag van een ernstig ongeval; 
  • meewerken aan de analyse van ongevallen met drie dagen werkverlet; 
  • meewerken aan het proces van dynamische risicobeoordeling; 
  • meewerken aan het preventief identificeren van gevaren. 

    De stuurgroep 
    Doelstellingen en bevoegdheden 
    Het praktisch-organisatorisch ondersteunen van het dagelijks beleid, door: 
  • de uitwisseling van informatie tussen alle betrokkenen; 
  • onderling overleg; 
  • de concrete realisatie van activiteiten en projecten.  
  • Het bewaken van de kwaliteit van de uitgevoerde activiteiten conform het pedagogisch project door de toepassing van de PDCA-cirkel. 
  •  Het ontwikkelen van een visie in diverse beleidsdomeinen.  

    Samenstelling 
    De stuurgroep is samengesteld uit:  
  • alle directieleden 
  • de jaar- en graadcoördinatoren; 
  • er is de mogelijkheid om specialisten uit te nodigen die de raad (gedeeltelijk) bijwonen.  

    Voorzitter  
    voorzitter: de algemeen directeur

    Agenda 
  • Alle leden brengen in principe twee werkdagen voor de vergadering agendapunten aan op Smartschool.  
  • De agenda is steeds door alle leden raadpleegbaar. 

    Verslaggeving 
    De besluiten en de acties worden genoteerd en op Intradesk gezet. Deze documenten zijn alleen voor de leden van de stuurgroep. 

    Frequentie van vergaderen 
  • In principe wekelijks. 
  • Bij hoogdringendheid kan een lid een bijkomende vergadering beleggen. 
  • Een aantal keer per jaar komt de stuurgroep samen om een agendapunt van strategische aard dieper uit te werken.  


    De leerlingenraad 
    Aangezien er zo goed als geen interesse is bij onze leerlingen is de leerlingenraad stopgezet.  
    De inspraak van leerlingen gebeurt via een afvaardiging van drie leerlingen in de schoolraad.  
    Ook via de zeer uitgebouwde WeSP-werking en via verschillende andere kanalen kunnen onze leerlingen hun verhaal kwijt. 

    De oud-leerlingenvereniging 
    De zorg voor leerlingen die bij ons op school zitten, dragen we hoog in het vaandel. Eens afgestudeerd op ons college, verdwijnt deze band niet zomaar. We blijven onze oud-leerlingen graag ontmoeten om hun bezigheden te volgen, we nog heel wat van elkaar kunnen leren en omdat het fijn is om mekaar weer te ontmoeten en herinneringen op te halen. 
    Jaarlijks organiseert de oud-leerlingenbond de derde zaterdag van oktober een avond waarop oud-leerlingen en alle personeelsleden elkaar opnieuw kunnen ontmoeten. Daartoe wordt de sporthal omgebouwd tot een sfeervolle ontmoetingsplaats.