Oxfam

We zijn een toffe bende van leerlingen en leerkrachten die op een plezante manier haar steentje wil bijdragen aan een eerlijkere wereld.

Wat is Oxfam?

Oxfam is een wereldwijde organisatie die producten vanuit verre landen bij ons verkoopt aan een eerlijke prijs. Dat wil zeggen dat de mensen die het gemaakt hebben daarvoor ook een eerlijk loon krijgen.

Wat doen we zoal?

Eerst en vooral is er onze populaire verkoop van Oxfamproducten, zoals de yucachips en de chocoladerepen in allerlei smaken. Dit doen we tijdens een paar weken per schooljaar. Tijdens de fairtradeweek proberen we ook een grotere actie op poten te zetten. Verder organiseren we ook af en toe een ontspannende en tegelijk leerrijke activiteit voor de leerlingen van onze werkgroep. Zo is onze jaarlijkse kokkerel-avond met fairtradeproducten telkens weer een groot succes.

Hoe pakken we het aan?

Af en toe komen we met onze gemotiveerde groep samen om alles voor te bereiden. De leerlingen van het bestelteam plaatsen de bestelling, het stockteam beheert de aantallen en telt alles na, en ook de verkoop doen onze leerlingen zelf.

Waarom doen we het?

Ten eerste om de leerlingen bewust te maken van de noord-zuid-problematiek. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen beseffen dat veel mensen op de wereld in barre omstandigheden moeten leven, en dat ze, samen met Oxfam, een bijdrage kunnen leveren om hier iets aan te veranderen. Verder leren de leerlingen ook samenwerken en organiseren, dingen voorbereiden en bespreken.

Wie mag er in het Oxfam-team komen?

Iedereen! Heb je zin om zelf te helpen met de verkoop? Of heb je een geweldig idee voor een grootse actie? Laat het ons gerust weten! Je kan steeds terecht bij een van de begeleidende leerkrachten. Misschien tot binnenkort!

Bij welke leerkrachten kan ik meer informatie vinden?

Dit kan bij mevrouw De Block, mevrouw Fabry, mevrouw Gerard, mevrouw Geybels, meneer Hendrix, mevrouw Lehembre, mevrouw Van Assche, mevrouw Van Roosendael, mevrouw Verhesschen en meneer Sebrechts. Als je op de hoogte wil gehouden worden van de vergaderingen, stuur dan even een Smartschoolberichtje naar meneer Sebrechts.