Het tweede jaar heeft heel wat voor je in petto. Je kent de school al een beetje, je loopt niet meer verloren en voelt je al wat thuis en weet hoe de lessen werken en weet al dat er oneindig veel op poten wordt gezet in verschillende werkgroepen. Net als in het eerste jaar, moet er aan het begin van het tweede jaar gekozen worden. Deze basisopties zijn vrijblijvend en hebben geen invloed op de keuze voor het derde jaar, behalve Latijn/Klassieke talen.
Lessentabel en basisopties
Elke leerling in het tweede heeft hetzelfde basispakket van 27 uren. Deze algemene basisvorming bestaat uit drie hoofdvakken en negen algemeen vormende vakken.
Het sterretje bij de vakken wil zeggen dat dit inclusief één uur groeitijd is. Groeitijd zijn uren waarbij de leerling zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen leerproces. De leerkracht coacht hem hierbij.
Dit basispakket van 27 uren wordt verder aangevuld met vijf uren basisopties. Dus nadat je in het eerste jaar een specifiek keuzepakket hebt gevolgd, kies je in het tweede jaar opnieuw voor een bepaalde basisoptie. Je kan nu kiezen uit vijf pakketten.
Op het einde van het tweede jaar heb je als leerling dus al van heel wat vakken kunnen “proeven”. Je komt in de loop van de eerste graad te weten wat je echt leuk vindt en wat jij bereid bent te doen voor je studiewerk. Je maakt ook nog verder kennis met de verschillende studierichtingen in het derde jaar doordat enkele leerlingen erover komen vertellen én er is een mini-studiebeurs, die het antwoord biedt op al je verdere vragen. Zo kan je met een gerust hart de juiste richting in het derde jaar kiezen.
Meer informatie vind je in onze brochure voor de eerste graad.
Lessentabel 2A | |
Algemene basisvorming | 27 |
Hoofdvakken | |
Frans | 4* |
Nederlands | 4* |
Wiskunde | 4* |
Algemeen vormende vakken | |
Aardrijkskunde | 1 |
Beeld | 1 |
Engels | 3* |
Geschiedenis | 2 |
Godsdienst | 2 |
Lichamelijke Opvoeding | 2 |
Muziek | 1 |
Natuurwetenschappen | 1 |
Techniek | 2 |
Basisoptie | 5 |
Economie en organisatie | |
Klassieke talen | |
Moderne talen en wetenschappen | |
Maatschappij en welzijn | |
STEM-wetenschappen |