De aangeleerde vakken en vaardigheden in alle richtingen van de tweede graad worden verder uitgediept in de derde graad. De studiekeuze is al wat specifieker, maar richt zich nog steeds op twee polen. De polen geven de klemtonen van de studierichting aan. In de derde graad wordt veel belang gehecht aan de regelmatige en volgehouden studie en inzet, aan grotere leerstofgehelen en aan een hoger leertempo. Het verder uitbouwen van werkmethoden en basishoudingen brengt de leerlingen tot grotere zelfwerkzaamheid. Zo staan ze dan klaar om hoger onderwijs aan te vatten.
Modernisering
Vanaf september 2023 zal eerst het vijfde en een jaar later het zesde jaar mee in de modernisering van het secundair onderwijs komen. Heel concrete informatie hebben de scholen voorlopig nog niet. De modernisering zal in ieder geval sterk in de lijn liggen van de modernisering die in vanaf september 2021 in de tweede graad wordt doorgevoerd. De richtingen en lessentabellen zoals je die hier vindt, zijn dan ook geldig tot schooljaar 2022/2023 voor het vijfde en 2023/2024 voor het zesde middelbaar.
Klik op een richting in de lessentabel om specifieke informatie te krijgen over de betreffende richting.
Meer informatie kan je vinden in onze brochure van de derde graad.
Vakken | 5e jaar | |||||||||
Economie | Humane wetenschappen | Latijn | Moderne talen | Wetenschappen | ||||||
Moderne talen | Wiskunde | Moderne talen | Wetenschappen | Wiskunde (6u/8u) | Wetenschappen | Wiskunde | Wiskunde (6u/8u) | Wiskunde optie STEM | ||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Frans | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Engels | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Duits | 2 | 1 | 1 | 3 | 2 | 3 | 1/0 | |||
Latijn | 4 | 4 | 4 | |||||||
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Wiskunde | 3 | 6 | 3 | 3 | 4 | 6/8 | 4 | 6 | 6/8 | 6 |
Economie | 5 | 5 | ||||||||
Biologie | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | |||
Fysica | 1 | 2 | 2/1 | 2 | 1 | 3 | 3 | |||
Chemie | 1 | 2 | 2/1 | 2 | 1 | 2 | 2 | |||
STEM | 3 | |||||||||
Natuurwetensch. | 2 | 2 | 2 | |||||||
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Cultuurwetensch. | 3 | |||||||||
Gedragswetensch. | 4 | |||||||||
Communicatietechn. | 1 | |||||||||
Esthetica | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Lichamelijke opv. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Groeiuur moderne vreemde talen | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
Groeiuur wetenschappen | 0/1 | |||||||||
32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 33 |
Vakken | 6e jaar | |||||||||
Economie | Humane wetenschappen | Latijn | Moderne talen | Wetenschappen | ||||||
Moderne talen | Wiskunde | Moderne talen | Wetenschappen | Wiskunde (6u/8u) | Wetenschappen | Wiskunde | Wiskunde (6u/8u) | Wiskunde optie STEM | ||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Frans | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Engels | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Duits | 2 | 1 | 1 | 3 | 2 | 3 | 1/0 | |||
Latijn | 4 | 4 | 4 | |||||||
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Wiskunde | 3 | 6 | 3 | 3 | 4 | 6/8 | 4 | 6 | 6/8 | 6 |
Economie | 5 | 5 | ||||||||
Biologie | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | |||
Fysica | 1 | 2 | 2/1 | 2 | 1 | 3/2 | 2 | |||
Chemie | 1 | 2 | 2/1 | 1 | 1 | 2 | 2 | |||
STEM | 3 | |||||||||
Natuurwetensch. | 2 | 2 | 2 | |||||||
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 |
Cultuurwetensch. | 4 | |||||||||
Gedragswetensch. | 3 | |||||||||
Filosofie | 1 | |||||||||
Seminarie Recht | 1 | |||||||||
Esthetica | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Lichamelijke opv. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Onderzoekscompetenties | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
32 | 33 | 32 | 32 | 33 | 33 | 32 | 32 | 33 | 33 |