Veelgestelde vragen over je laptop

Iedereen op onze school krijgt zijn eigen laoptop die hij/zij kan gebruiken om te studeren en op te werken in de klas. Dit vraagt uiteraard wel om een aantal duidelijke afspraken. Misschien heb je wel vragen over het gebruik, over schade … Je kan met je vragen altijd terecht bij de laptoploket in C114, maar de meest gestelde vragen hebben we voor je hier gebundeld.

Als je een probleem ervaart, verwijzen we altijd eerst naar het stappenplan bij laptopproblemen. Daarin vind je al veel informatie.

Ik heb mijn laptop gekregen. Wat moet ik nu doen?

Stap 1. Laptop correct instellen

Je zet de laptop NIET aan op school, de allereerste keer dat je dit doet MOET je dat thuis doen. 

Wat moet je thuis voorzien: 

  • het wachtwoord van je eigen wifi netwerk
  • je gebruikersnaam en wachtwoord van Office365 van onze school (je mailadres dat eindigt op @st-gabriel.be). Deze informatie krijg je in een brief van de school die je samen met de laptop ontvangt. Hou die brief dus goed bij.
  • een stopcontact: zorg dat de laptop de eerste uren verbonden blijft met de stroom zodat de batterij goed kan opladen en de instellingen (zoals het Wifi-wachtwoord) doorgestuurd worden via internet. 

In dit filmpje zie je wat je moet doen.

Stap 2. Office correct instellen
  • Office (Word, Excel, PP, …) is vooraf geïnstalleerd op de laptop. Maar bij eerste opstart van Word moet je kiezen voor deze instelling:

Zo zullen alle Office documenten de standaard extensies meekrijgen (.docx, .xlsx, …)


Terug naar index

Wat moet ik doen als ik panne heb met mijn laptop?

Waar bevindt zich het laptoploket op onze school? 

Dit bevindt zich in lokaal C114. Dit is open tijdens de normale schooluren. Voor problemen met je laptop is dit de enige plaats op school om je te melden.


Terug naar index

Wat als ik mijn wachtwoord voor Office365/ Smartschool vergeet? 

Office365

Klik op onderstaande knop. Je zal een stappenplan krijgen hoe je je wachtwoord opnieuw dient in te stellen.

Smartschool

  • Ga naar de inlogpagina: http://sgc.smartschool.be
  • Geef je gebruikersnaam in.
  • Klik op wachtwoord vergeten.
  • Volg de instructies die je krijgt in het e-mail bericht.

Terug naar index

Wat als mijn laptop te traag gaat en gereset moet worden? 

Als je laptop te traag is geworden, dien je hem te resetten. Klik op de onderstaande knop en volg de instructies om dit te doen.


Terug naar index

Welke software is standaard geïnstalleerd op de laptop? 

Op het toestel staan alle programma’s geïnstalleerd die je nodig hebt om te starten. Nadat je voor de allereerste keer hebt aangemeld, zal er extra software via het internet naar je laptop gestuurd worden. Daarom is het zo belangrijk dat je aanmeldt op je toestel via de Office365-omgeving van de school. Je gebruikt hiervoor je gebruikersnaam die eindigt op @st-gabriel.be. Het paswoord hiervan is hetzelfde als jouw paswoord bij Smartschool.


Terug naar index

Hoe kan ik op vraag van de leerkracht bijkomende software installeren? 

Als je correct hebt aangemeld, kan je terecht in het bedrijfsportaal van de school. De software die daar staat, kan je op je laptop installeren. Doe dit enkel als dat noodzakelijk is. Hoe je dat bedrijfsportaal opent en gebruikt zie je in dit filmpje.


Terug naar index

Wat als je de school verlaat? 

Op het einde van de uitleenperiode (je verandert van school, na het einde zesde jaar …) wordt je gevraagd het toestel weer in te leveren. Blijkt bij nazicht dat er andere schade is dan sporen van normaal gebruik, zal die vergoed moeten worden volgens de afspraken.


Terug naar index

Mag ik stickers op de laptop(hoes) kleven? 

De laptop en laptophoes zijn en blijven altijd eigendom van de school. Daarom is het niet toegestaan stickers of andere versieringen erop te kleven. Doe je dit toch, dan zal de schade vergoed moeten worden.  


Terug naar index

Kan ik de batterij op school opladen?

Je bent verplicht naar school te komen met een volledig opgeladen batterij. Een volledig opgeladen batterij volstaat om een hele schooldag door te komen, aangezien je ook niet elke les de volledige tijd met de laptop zal werken. Je kan je laptop op school niet opladen.

Om de batterijduur optimaal te benutten, klap je je laptop in de loop van de dag dicht als je er niet mee aan het werken bent. Ook al is dat “maar 5 minuutjes”. In slaapstand is het batterijverbruik minimaal en kan je ook pijlsnel weer aanmelden op je toestel.


Terug naar index

Mogen eigen externe USB-drives gebruikt worden? 

Het gebruik van usb-drives is niet toegelaten. Virussen kunnen op die manier gemakkelijk worden verspreid en bovendien is het een onbetrouwbare methode. Voor het delen van (grote) bestanden met elkaar zijn er heel wat oplossingen. Hiervoor gebruik je OneDrive, Smartschool of WeTransfer.  


Terug naar index

Kan ik printen op school? Kan ik thuis printen? 

Om milieuredenen willen wij het printen zo veel mogelijk beperken. Daarom kan op school niet printen. In de meeste gevallen zal het wel lukken om thuis je printer via de USB kabel aan te sluiten, niet via wifi.


Terug naar index

Mag ik eigen accessoires (muis, oortjes) aansluiten? 

Het aansluiten van oortjes of een muis dat geschikt is voor deze laptop is toegestaan. Je kan hiervoor zowel draadloze (via Bluetooth) als bekabelde oplossingen kiezen.

Let wel: er zijn beperkte rechten op dit toestel. Als je software moet installeren om het toestel te laten werken (denk aan een thuisprinter) dan zal dit mogelijk lukken als de drivers hiervoor standaard in Windows gekend zijn.

De school is niet verantwoordelijk voor de gevolgen van het foutief gebruik van deze accessoires. 


Terug naar index

Wat als het toestel gestolen wordt ? 

Een diefstalverzekering is inbegrepen in de eerste drie jaar na aankoop door de school. Hiervoor gelden twee belangrijke voorwaarden:  

  • Er moet aangifte van diefstal bij de politie.  
  • Enkel diefstal met sporen van inbraak of bedreiging zijn verzekerd.  

U betaalt 39€ franchise. Contacteer ook uw eigen verzekering! Is de laptop “verloren” geraakt, zal je die volledig moeten vergoeden.  Een laptop die verdwijnt uit een onbewaakte boekentas, is dus niet verzekerd tegen diefstal.

Lees hier meer over in de brochure van Signpost


Terug naar index

Wat met (de financiële afhandeling van) schade aan het toestel? 

  • Als er schade is, moet je dit ogenblikkelijk melden aan de laptopbalie. Kom zo snel mogelijk naar lokaal C114. De school contacteert dan haar partner Signpost die instaat voor de herstellingen.  
  • Schade aan de laptop dient altijd vergoed te worden. We schetsen een aantal mogelijke scenario’s.

Situatie A:

Is de schade (defect) binnen de garantie, d.w.z. gedekt door garantievoorwaarden en binnen de garantietermijn. Bijvoorbeeld de harde schijf is stuk, dan is de herstelling gratis. 

Situatie B:

Is er beperkte schade buiten garantievoorwaarden? Als in: de schade komt door een eigen fout (vb. Een balpen tussen toetsenbord en scherm, toetsjes afgebroken omdat je spullen op het klavier zette, …). Dan is er een forfaitaire kost van € 39, de betaling gebeurt via de eerstvolgende schoolrekening.  

Situatie C:

Is er sprake van “esthetische schade” als gevolg van een handeling door de gebruiker: het toestel is beschadigd maar het functioneert nog. Bijvoorbeeld een deuk, kras of barst in de behuizing, niet verwijderbare markeringen op het toestel… Om het toestel naar nieuwstaat te krijgen zal er een bestek worden opgemaakt, wat ter goedkeuring aan de ouder zal worden voorgelegd. 

Situatie D:

Is de schade door een eigen fout met totaal verlies van het toestel (vb. laptop wordt gestolen op school omdat je boekentas onbewaakt bleef, hij valt uit je boekentas onderweg naar school).  

  • Dan moeten de ouders de kosten dragen. Je kan hier ook je familiale verzekering voor aanspreken. 
  • Het bedrag dat betaald moet worden is de vervangwaarde voor een evenwaardig toestel (dit zal rond de € 550 zijn).  
  • Is er een totaal verlies maar ligt de oorzaak niet bij jou dan wil dit zeggen dat je laptop gestolen is. Lees daar meer over via deze link.  

Situatie E: 

Als je de school verlaat, zal de laptop worden nagekeken. Eventuele schade die dan pas aan het licht komt zal vergoed moeten worden volgens de bovenstaande situaties. 


Terug naar index

Wat met herstellingen tijdens de vakantie? 

In de vakantieperiodes is de school gesloten. Heb je dan een technisch probleem, dan adviseren we jou om, als het kan, te wachten en zodra de school terug open is naar het laptoploket te komen. Wij contacteren dan Signpost en zij komen dan vrij snel de laptop herstellen. 

Heb je tijdens de vakantie je laptop dringend nodig, contacteer je de helpdesk van Signpost. Alle contactinformatie staat in deze brochure.
Opgelet: Signpost zal je toestel thuis komen ophalen, maar geen vervangtoestel voorzien. Soms zal het interessanter zijn om een paar dagen te wachten en op school een vervangtoestel te krijgen dan Signpost te contacteren.


Terug naar index