| We zijn 26 september, leerlingen en leerkrachten hebben zich opnieuw aangepast aan de schoolse routine. Naar school gaan is meer dan kennis en vaardigheden opdoen, leerlingen leven ook samen op school, met alle positieve en negatieve aspecten die daarmee gepaard gaan. Jammer genoeg is pesten een fenomeen dat we nog steeds niet hebben kunnen uitroeien en vandaag de dag stopt het niet meer aan de schoolpoort. Het pesten gaat soms door via sociale media, lang nadat de schoolbel gerinkeld heeft. Redenen genoeg om leerlingen te doen inzien dat pesten niet kan, nooit en nergens. “Kijk ‘s door een andere bril en zie: je klas is een team” De vierde week van september is de “Week tegen Pesten“. De gedragscoach van onze school, mevr. Dils, bezocht elke klas van het tweede jaar om campagne te voeren tegen pesten. Als school namen wij deel aan de pestpreventieactie op vrijdag 26 september, de slotdag van de campagneweek op sociale media. Op die dag werd aan het voltallige schoolteam en aan alle leerlingen gevraagd om een gekleurde bril te dragen. Zo toonden we samen dat we ons actief inzetten tegen pesten. Wanneer leerlingen zich verbonden voelen met hun klas, hun school en hun leraren, heeft dat een positief effect op hun welzijn en prestaties. Onderzoek toont ook dat pesten minder voorkomt op scholen waar verbondenheid sterk aanwezig is. De slogan “Kijk ‘s door een andere bril en zie: je klas is een team” moedigt leerlingen aan om niet alleen naar individuen te kijken, maar de klas te zien als een gemeenschap waarin iedereen een waardevolle bijdrage levert, elk met verschillende karakters. “De Week tegen Pesten kadert in een groter verhaal van verbinding en samenhorigheid” Het gevoel van erbij horen, oftewel de sense of belonging, is essentieel. Warme relaties tussen leraar en leerling versterken dit gevoel en verkleinen de kans op pestgedrag. Heel fijn om te kunnen zeggen dat onze leerkrachten hier al actief aan bijdragen. Voorbeelden zijn: de onthaaldag voor de eerstejaars, de dag van de titularis, de sportdag, de bezinning in het zesde jaar, middagsport…Deze initiatieven tonen dat we schoolverbindend werken: de Week tegen Pesten is slechts één onderdeel van een groter verhaal van verbinding en samenhorigheid. Zo bouwen we het hele schooljaar door aan een warme en veilige leeromgeving. |
26 september 2025
| We zijn 26 september, leerlingen en leerkrachten hebben zich opnieuw aangepast aan de schoolse routine. Naar school gaan is meer dan kennis en vaardigheden opdoen, leerlingen leven ook samen op school, met alle positieve en negatieve aspecten die daarmee gepaard gaan. Jammer genoeg is pesten een fenomeen dat we nog steeds niet hebben kunnen uitroeien en vandaag de dag stopt het niet meer aan de schoolpoort. Het pesten gaat soms door via sociale media, lang nadat de schoolbel gerinkeld heeft. Redenen genoeg om leerlingen te doen inzien dat pesten niet kan, nooit en nergens. “Kijk ‘s door een andere bril en zie: je klas is een team” De vierde week van september is de “Week tegen Pesten“. De gedragscoach van onze school, mevr. Dils, bezocht elke klas van het tweede jaar om campagne te voeren tegen pesten. Als school namen wij deel aan de pestpreventieactie op vrijdag 26 september, de slotdag van de campagneweek op sociale media. Op die dag werd aan het voltallige schoolteam en aan alle leerlingen gevraagd om een gekleurde bril te dragen. Zo toonden we samen dat we ons actief inzetten tegen pesten. Wanneer leerlingen zich verbonden voelen met hun klas, hun school en hun leraren, heeft dat een positief effect op hun welzijn en prestaties. Onderzoek toont ook dat pesten minder voorkomt op scholen waar verbondenheid sterk aanwezig is. De slogan “Kijk ‘s door een andere bril en zie: je klas is een team” moedigt leerlingen aan om niet alleen naar individuen te kijken, maar de klas te zien als een gemeenschap waarin iedereen een waardevolle bijdrage levert, elk met verschillende karakters. “De Week tegen Pesten kadert in een groter verhaal van verbinding en samenhorigheid” Het gevoel van erbij horen, oftewel de sense of belonging, is essentieel. Warme relaties tussen leraar en leerling versterken dit gevoel en verkleinen de kans op pestgedrag. Heel fijn om te kunnen zeggen dat onze leerkrachten hier al actief aan bijdragen. Voorbeelden zijn: de onthaaldag voor de eerstejaars, de dag van de titularis, de sportdag, de bezinning in het zesde jaar, middagsport…Deze initiatieven tonen dat we schoolverbindend werken: de Week tegen Pesten is slechts één onderdeel van een groter verhaal van verbinding en samenhorigheid. Zo bouwen we het hele schooljaar door aan een warme en veilige leeromgeving. |

Beelden

